Mindenkiben ott rejlik a tehetség, csak fel kell fedni

Játékos, tanulással egybekötött, kreatív és interaktív tábort szerveztek a Nők a Nemzet Jövőjéért Egyesület tagjai és a fenntartásában működő Bács-Kiskun Megyei Család, Esélyteremtő és Önkéntes Ház munkatársai Kecskeméten és Kiskunfélegyházán.


A bemutatóval záruló, 2018. június 17-e és 23-a között zajló, egyhetes táborok szakmai munkáját a Kecskeméti Széchenyivárosi Arany János Általános Iskola és tagintézménye, a Lánchíd Utcai Sport Általános Iskola, valamint a Kiskunfélegyházi Batthyány Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, mint Tehetségpontok segítették.
A mintegy ötven – Dávodról, Kunbajáról, Kömpöcről, Dunaszentbenedekről, Géderlakról, Foktőről, Ordasról és Uszódról érkezett – általános iskolás diáknak és kísérő tanáraiknak módjuk volt új, a hagyományos iskolai keretek között kevesebb figyelmet kapó területeken kipróbálni tehetségüket, és új erősségeket, érdeklődési területeket fölfedezni magukban.
A nyári táborok szakmai részének kidolgozása a Gardner-féle intelligenciatípusok figyelembevételével történt. Ez alapján voltak idegen nyelvi, digitális kompetenciát fejlesztő, képzőművészeti, tánc-, ének- és hangszeres, valamint drámapedagógiai foglalkozások.
A játékos, interaktív tanulás mellett a fiatalok Kiskunfélegyháza és Kecskemét nevezetességeivel is megismerkedhettek: egyebek mellett ellátogattak a kiskunfélegyházi Petőfi- és Móra-emlékházba, megnézhették a kecskeméti városháza dísztermét, bejárták a Katona József Színház kulisszáit, és különleges hangszereket próbálhattak ki a Leskowsky Hangszergyűjteményben.
A pedagógusok, illetve a megkérdezett tagintézmény-vezetők véleményeit összegezve megállapítható, hogy a táborokban nyújtott programok révén a résztvevő gyermekek „sokat láttak, tapasztaltak és tanultak”.
A kísérő tanárok leginkább az élményszerű, interaktív tanulást emelték ki a programok kapcsán, amit az iskolai keretek között nincs mindig módjuk biztosítani. A drámapedagógiai foglalkozásokon látott játékos gyakorlatokat pedig elmondásuk szerint mindenképpen beépítik a mindennapi munkájukba a jövőben.
A gyermekeknek „minden tetszett”, hiszen volt, aki a táncfoglalkozásokat, mások az énekes és hangszeres órákat, megint mások a nyelvi vagy éppen a kézműves foglalkozásokat emelték ki. Sokat emlegették az érzékenyítő foglalkozásokat – melynek keretében terápiás kutyákkal találkozhattak –, akárcsak a drámapedagógiai gyakorlatokat, játékokat. Sokak kedvence lett a robotika, de nagyon élvezték a Kecskeméti Planetáriumban tett látogatást is. Természetesen nagy sikere volt a fürdőzésnek és a mozizásnak, de örültek, hogy új dolgokat tudhattak meg Petőfi Sándorról és Móra Ferencről is.
Az egyik kunbajai kisfiú véleménye a táborról sokat elárul: „minden jól ki volt alakítva, semmi nem volt úgy, hogy csak hipp-hopp megcsináltuk, élményekben gazdagok lettünk és sok barátságot kötöttünk.”
A gyermekek a táborokban tanultakról mindkét helyszínen – a zárásra ellátogató családtagjaiknak és tanáraiknak – bemutató formájában adtak számot, így voltak hangszeres, valamint énekes és táncelőadások, illetve drámapedagógiai gyakorlatok. A képzőművészeti foglalkozásokon készült alkotásokból egy-egy tárlat is nyílt, élményeiket pedig versbe is fogalmazták.

A táborok az NTP-CSSZP-M-17-0016 azonosító számú Családoknak szóló, helyi,
szemléletformáló programok támogatása című pályázat keretébecenterultak meg.